Αναρτώ τον πρόλογο του βιβλίου για περισσότερες πληροφορίες
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Αγαπητέ μαθητή –αναγνώστη….
Συνηθίζεται στους προλόγους να αναγράφονται οι λόγοι
καθώς και οι αιτίες που οδήγησαν τον συγγραφέα να συντάξει το παρόν πόνημα.
Δεν θα αναφέρω τα τετριμμένα , δηλαδή
πως παρατήρησα κάποιο κενό στην βιβλιογραφία των θεωρητικών της Βυζαντινής
Μουσικής ….και πως το δικό μου έργο έρχεται να συμπληρώσει κάποια από αυτά τα
κενά. Αντιθέτως μάλιστα, τα θεωρητικά
πάνω στην θεία τέχνη του Δαμασκηνού , θα έλεγα ότι περισσεύουν κιόλας αφού υπάρχει πληθώρα από βιβλία θεωρητικών, που τελικά ίσως είναι και αυτό
πρόβλημα .Μια τέχνη τόσων εκατοντάδων
ετών όπου οι ρίζες της και οι φυσικοί της προπάτορες χάνονται στα βάθη
των αιώνων στην Αρχαία Ελλάδα, όπου οι αναμείξεις, πολιτισμών, τεχνών,
θρησκειών και φυσικά μουσικών και μουσικών , ξεκινάνε από την δύση και φτάνουν
στα βάθη της ανατολής με την δεύτερη (…την ανατολή…) να έχει επηρεάσει βαθύτατα
την Εκκλησιαστική μας μουσική
(…αραβοπερσικά μακάμια…) μια
τέτοια μουσική λοιπόν δεν μπορεί να μείνει αναλλοίωτη και ανεπηρέαστη. Το
σίγουρο είναι πως θα έχει μια φυσική εξέλιξη όπου αυτή είναι τελικά και η
προφορική παράδοση. Η προσπάθεια ……..να ξεθάψουμε παλιές θεωρίες, και τυπικά , καθώς
και τρόπους αποδόσεως των ύμνων χωρίς να έχουμε τα ανάλογα ηχητικά
ντοκουμέντα,- γιατί μην ξεχνάμε ότι
πρόκειται για μουσική που πρέπει να εξυπηρετήσει λειτουργικές ανάγκες και όχι μόνο θεωρίες για διδακτορικά
μεταπτυχιακά και , γενικά για συρτάρια πανεπιστημιακών - είναι κατ εμέ
μάταιη, και το γεγονός ότι αυτοί οι κύκλοι ακμάζουν στην σημερινή εποχή της
υποκουλτούρας, της δήθεν επιστημοσύνης και της αδιάκριτης και ακοσκίνιστης
πληροφορίας, αποτελεί ακόμη ένα μειονέκτημα.
Με λίγα λόγια θέλω να πω πως το πλήθος των
θεωρητικών βιβλίων αλλά και απόψεων δημιουργεί πολλά προβλήματα και δυσκολίες στην εκμάθηση
των απαραιτήτων μουσικών γνώσεων από νέους μαθητές όλων των μορφωτικών
επιπέδων.
Κάνοντας λοιπόν αυτές τις σκέψεις και βασιζόμενος
στην τριακονταετή εμπειρία μου στα αναλόγια καθώς και την πέραν των δεκαπέντε ετών διδασκαλική πορεία , είδα ότι έπρεπε να
οργανώσω τον τρόπο διδασκαλίας έτσι ώστε να είναι κατανοητός και εύπεπτος για
όλους, από απόφοιτους Υ.Ε μέχρι και
πανεπιστημιακούς, και από δέκα ετών έως εξήντα, έτσι ώστε να είναι ικανοί, από το να «ξελειτουργάνε» έναν Ιερέα σε χωριό ή πόλη έως, του να γίνουν
πρωτοψάλτες και διδάσκαλοι.
Έτσι λοιπόν ξεκίνησα και συγκέντρωνα υλικό για τους
μαθητές κατά πρώτο λόγο ομαδοποιώντας όσο το δυνατόν, ότι μπορούσε να μπει σε
καλούπι και κατά δεύτερο λόγο εισάγοντας τους με πολύ ομαλό τρόπο στη μουσική
σε θεωρία αλλά και σε πράξη έτσι ώστε κάποτε να μπορούν όχι μόνο να διαβάζουν τα μουσικά όπως έλεγαν και
οι μεγάλοι πρωτοψάλτες αλλά να τα ψάλλουν κιόλας και φυσικά, από
ένα σημείο και μετά, να μην έχουν ανάγκη τον δάσκαλο . Με αυτό το σκεπτικό ξεκίνησα
να συγγράψω το παρόν πόνημα, το οποίο τονίζω
πως δεν είναι μία μέθοδος άνευ διδασκάλου αλλά αντιθέτως μετά διδασκάλου κάτι ο αναγνώστης θα πρέπει να έχει υπόψη του
μελετώντας την εργασία τούτη. Περιέχει όλα όσα θεωρητικά πρέπει να γνωρίζει
κάποιος για να σταθεί σε αναλόγιο ως ένας άρτιος και πλήρης μουσικός αναλόγου
ύφους και ήθους, έχοντας τη δυνατότητα και τις γνώσεις φυσικά να δημιουργήσει και το δικό του Βυζαντινό
Χορό.
Ελπίζω και ευελπιστώ το παρόν να σας φανεί χρήσιμο
κατά την σπουδή σας στην θεία του Δαμασκηνού Τέχνη, η οποία θέλει υπομονή,
επιμονή, καθημερινή προσπάθεια και ζήλο με σεμνότητα και ταπεινότητα έχοντας
συναίσθηση του έργου που αναλαμβάνουμε. Και να ξέρουμε όλοι, μαθητές και
δάσκαλοι όταν ξεκινάμε ένα θεάρεστο έργο ότι θα συναντήσουμε πόλεμο σκληρό και
ανελέητο από τον εχθρό της πίστεώς μας και τα όργανα του, αλλά θαρσείτε και ζητήστε την βοήθεια του
Κυρίου μας που μετέτρεψε έναν άμουσο σε
ποιητή των κοντακίων, τον Ρωμανό τον Μελωδό, και της Μητέρας Παναγιάς μας που
τίμησε τον Ιωάννη το Κουκουζέλη, διότι ο Κύριος συνεργεί για ό,τι καλό.
Με
εκτίμηση και
Εν
Χριστώ Αγάπη.
Γαλάνης Κ.
Παναγιώτης
Ιεροψάλτης
Άργος
Πάσχα του 2017
Χριστός
Ανέστη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.