Ο Ζυγός ή μουσταχάρ είναι μία χρόα που τίθεται στον Δι, να σημειώσουμε εδώ ότι κατά τους παλαιούς ανήκε και αυτός στις φθορές του χρωματικού γένους, αλλά επειδή έχει δική του κλίμακα συγκαταλέγει και αυτός στις χρόες.
Λειτουργεί ως εξής : το Δι και το Βου (..και φυσικά ο κάτω Νη...) παραμένουν στην θέση τους πάντα κατά την διατονική κλίμακα (δηλαδή Νη-Βου=22μόρια και Βου-Δι=20 μόρια ) ενώ ο Γα και ο Πα έλκονται από τον Δι και τον Βου αντιστοίχως (στα 4 μόρια) οπότε η κλίμακα μας από :Νη-12-Πα-10-Βου-8-Γα-12-Δι...
Γίνεται:Νη-18-Πα-4-Βου-16-Γα-4-Δι...δημιουργούνται αμέσως χρωματικά διαστήματα, παρόλα αυτά όμως σπανίως συναντάμε αυτή τη χρόα στους χρωματικούς ήχους αλλά συνήθως στον τέταρτο τον ειρμολογικό τον λέγετο διότι εκεί υπάρχει και η προδιάθεση της έλξεως του Πα προς τον Βου.
Ακούμε παρακάτω τον π. Πανάρετο να μας μιλά για τον μουσταχάρ (ζυγό) και να μας ψάλλει απο το βιβλίο του Κιλτζανίδη.
Αλλά και ο Δημήτριος Μήτρου έχει κάτι να μας πει για τον ζυγό και τον ήχο Άγια:
Γενικά για τις χρόες από τον Αντ.Σύρκα:
Λειτουργεί ως εξής : το Δι και το Βου (..και φυσικά ο κάτω Νη...) παραμένουν στην θέση τους πάντα κατά την διατονική κλίμακα (δηλαδή Νη-Βου=22μόρια και Βου-Δι=20 μόρια ) ενώ ο Γα και ο Πα έλκονται από τον Δι και τον Βου αντιστοίχως (στα 4 μόρια) οπότε η κλίμακα μας από :Νη-12-Πα-10-Βου-8-Γα-12-Δι...
Γίνεται:Νη-18-Πα-4-Βου-16-Γα-4-Δι...δημιουργούνται αμέσως χρωματικά διαστήματα, παρόλα αυτά όμως σπανίως συναντάμε αυτή τη χρόα στους χρωματικούς ήχους αλλά συνήθως στον τέταρτο τον ειρμολογικό τον λέγετο διότι εκεί υπάρχει και η προδιάθεση της έλξεως του Πα προς τον Βου.
Ακούμε παρακάτω τον π. Πανάρετο να μας μιλά για τον μουσταχάρ (ζυγό) και να μας ψάλλει απο το βιβλίο του Κιλτζανίδη.
Αλλά και ο Δημήτριος Μήτρου έχει κάτι να μας πει για τον ζυγό και τον ήχο Άγια:
Γενικά για τις χρόες από τον Αντ.Σύρκα:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.