1
ΜΗΝ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
ἔχων ἡμέρας εἴκοσιν ὀκτώ
῾Η ἡμέρα ἔχει ὥρας 11 καὶ ἡ νὺξ ὥρας
13
1. Παρασκευή. Προεόρτια ῾Υπαπαντῆς, Τρύφωνος μάρτυ-
ρος. (†250). Βασιλείου Θεσσαλονίκης τοῦ ἐξ ᾿Αθηνῶν (†870),
᾿Αναστασίου νεομάρτ. τοῦ ἐκ Ναυπλίου (†1655).
῾Η ἀκολουθία ψάλλεται κατὰ τὴν ἐν τῷ Μηναίῳ τάξιν.
Eἰς τὴν λειτουργίαν μετὰ τὴν εἴσοδον, ἀπολυτίκια τὸ προε-
όρτιον «Οὐράνιος χορός», τοῦ μάρτυρος «῾Ο μάρτυς σου,
Κύριε» καὶ τοῦ ναοῦ. Κοντάκιον προεόρτιον, ἦχος δ΄, πρὸς
τὸ «᾿Επεφάνης σήμερον»
῾Ως ἀγκάλας σήμερον, πιστοί, καρδίας ׀ ἐφαπλοῦντες δέ-
ξασθε καθαρωτάτῳ λογισμῷ, ׀ ἐπιδημοῦντα τὸν Κύριον, ׀
προεορτίους αἰνέσεις προσᾴδοντες.
᾿Απόστολος παραλειφθείς, Κυρ.
κη΄ ἐπιστ. (Κολασ. α΄ 12-
18)· Εὐαγγέλιον ἡμέρας, Παρ. ιε΄ ἑβδ. Ματθ. (Μρ. ϛ΄ 45-53).
Εἰς τὸ ᾿Εξαιρέτως «Ἄξιον ἐστί». Κοινωνικὸν τῆς ἡμέρας.
Σημειώσεις. 1. Ὅπου τιμᾶται ἐπισημότερον ὁ ἅγιος Τρύφων
ἢ ὁ
ἅγιος ᾿Αναστάσιος, ἡ ἀκολουθία τοῦ ἑορταζομένου
ἁγίου συμψάλλεται
μετὰ τῆς προεορτίου ἐκ τῆς οἰκείας φυλλάδος.
Καταβασίαι οἱ εἱρμοὶ
«Χέρσον ἀβυσσοτόκον». Εἰς τὴν λειτουργίαν ᾿Απόστολος καὶ Εὐαγγέ-
λιον τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου, κοινωνικὸν
«Εἰς μνημόσυνον».
2. ᾿Απὸ σήμερον μέχρι τῆς ἀποδόσεως τῆς
῾Υπαπαντῆς, πλὴν τῶν Κυ-
ριακῶν, δὲν ψάλλεται Παρακλητική.
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
2
2. † Σάββατον. Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ
ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.
Εἰς τὴν θ΄. ᾿Απολυτίκια «Οὐράνιος χορός», Δόξα, «῾Ο
μάρτυς σου, Κύριε»· κοντάκιον «῾Ως ἀγκάλας σήμερον».
Εἰς τὸν ἑσπερινόν. Ἡ ἀκολουθία ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ (τὰ 3
ἑσπέρια ἰδιόμελα τῆς ἑορτῆς δευτεροῦνται). Εἴσοδος, «Φῶς
ἱλαρόν», προκείμενον τῆς ἡμέρας.
ΑΠΟΣΤΙΧΑ τὰ ἰδιόμελα τοῦ Μηναίου, ἀλλ᾿ εἰς τὰ δύο τε-
λευταῖα μετὰ στίχων· α) «Νῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν σου, δέ-
σποτα, κατὰ τὸ ῥῆμά σου ἐν εἰρήνῃ· ὅτι
εἶδον οἱ ὀφθαλμοί
μου τὸ σωτήριόν σου, ὃ ἡτοίμασας κατὰ πρόσωπον
πάντων
τῶν λαῶν»· β) «Φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν, καὶ δόξαν λαοῦ
σου Ἰσραήλ».
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ «Χαῖρε, κεχαριτωμένη» τρίς. Ἀπόλυσις
«῾Ο ἐν ἀγκάλαις τοῦ δικαίου Συμεὼν βασταχθῆναι
καταδε-
ξάμενος διὰ τὴν ἡμῶν σωτηρίαν Χριστὸς ὁ
ἀληθινὸς Θεὸς
ἡμῶν».
Εἰς τὸ μεσονυκτικόν. Μετὰ τὸν ν΄ ψαλμὸν τὰ διὰ τὴν λι-
τὴν στιχηρὰ τῆς ἑορτῆς ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ, τρισάγιον κ.λπ. καὶ
ἀπολυτίκιον «Χαῖρε, κεχαριτωμένη».
Εἰς τὸν ὄρθρον. Εἰς τὸ «Θεὸς Κύριος» τὸ «Χαῖρε, κεχαρι-
τωμένη» τρίς. Καθίσματα, ἀναβαθμοὶ καὶ τὰ λοιπὰ ὡς ἐν τῷ
Μηναίῳ.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ὄρθρου τὸ τῆς ἑορτῆς, ὃ ζήτει Φεβρ. 2, «῏Ην
ἄνθρωπος ἐν ᾿Ιερουσαλήμ» (Λκ. β΄ 25-32).
Ὁ ν΄ ψαλμὸς καὶ τὰ λοιπὰ ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ. ῾Ο κανὼν τῆς
ἑορτῆς μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς 6 («ἄνευ στίχων»).
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
3
ΚΑΤΑΒΑΣΙΑΙ οἱ εἱρμοὶ «Χέρσον ἀβυσσοτόκον»·
(ἀντὶ τῆς
στιχολογίας τῆς ᾠδῆς τῆς Θεοτόκου Τὴν τιμιωτέραν) εἰς τὴν
θ΄ ᾠδὴν τὰ μεγαλυνάρια «᾿Ακατάληπτον ἐστὶ» μέχρι τοῦ
«Κατελθόντ᾿ ἐξ οὐρανοῦ», ἀπὸ δὲ τοῦ «Λάμπρυνόν μου τὴν
ψυχὴν» συμψάλλονται καὶ τὰ τροπάρια τῆς θ΄ ᾠδῆς (ὁ εἱρμὸς
καὶ τὸ α΄ τροπάριον δίς), εἶτα ὁ εἱρμὸς «Θεοτόκε, ἡ ἐλπίς...
᾿Εν νόμου σκιᾷ».
Ἐξαποστειλάριον καὶ αἶνοι ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ. Δοξολογία
μεγάλη καὶ τὸ ἀπολυτίκιον «Χαῖρε, κεχαριτωμένη».
Εἰς τὴν λειτουργίαν. ᾿Αντίφωνα τὰ τῆς ἑορτῆς μετὰ τῶν
ἐφυμνίων αὐτῶν ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ.
ΕΙΣΟΔΙΚΟΝ «᾿Εγνώρισε Κύριος τὸ σωτήριον αὐτοῦ, ἐναν-
τίον πάντων τῶν ἐθνῶν. Σῶσον ἡμᾶς, Υἱὲ
Θεοῦ, ὁ ἐν ἀγκά-
λαις τοῦ δικαίου Συμεὼν βασταχθείς, ψάλλοντάς
σοι ἀλλη-
λούια».
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟΝ ψάλλονται μόνον τὸ ἀπολυτίκιον
«Χαῖρε, κεχαριτωμένη» καὶ τὸ κοντάκιον «῾Ο μήτραν παρθε-
νικήν». Εἶτα τὸ τρισάγιον.
ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ. ᾿Απόστολος: 2ας Φεβρ., «Χωρὶς πάσης
ἀντιλογίας» (῾Εβρ. ζ΄ 7-17)· Εὐαγγέλιον:
ὁμοίως, «᾿Ανήγαγον
οἱ γονεῖς» (Λκ. β΄ 22-40).
Εἰς τὸ ᾿Εξαιρέτως «Θεοτόκε, ἡ ἐλπίς... ᾿Εν νόμου
σκιᾷ καὶ
γράμματι» (ἀντὶ τοῦ Ἄξιον ἐστίν).
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΝ «Ποτήριον σωτηρίου» (ἢ «᾿Εγνώρισε Κύριος
τὸ σωτήριον αὐτοῦ ἐναντίον πάντων τῶν ἐθνῶν· ἀλληλούια»)·
«Εἴδομεν τὸ φῶς». Ἀπόλυσις ὡς ἐν τῷ ἑσπερινῷ.
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
4
Εἰδήσεις. 1. Μέχρι τῆς ἀποδόσεως τῆς ῾Υπαπαντῆς
εἰς τοὺς κανόνας
τῶν Μηναίων προτάσσεται καθ᾿ ἑκάστην ὁ τῆς
ἑορτῆς.
2. Μέχρι τῆς θ΄ ὥρας τῆς ἀποδόσεως τῆς ῾Υπαπαντῆς
εὐχὴ ἀπολύσεως
λέγεται ἡ ἐν τῷ ἑσπερινῷ τῆς ἑορτῆς παρατεθεῖσα.
3. Εἰς τὴν καθ᾿ ἡμέραν λειτουργίαν ἕως τῆς
ἀποδόσεως τῆς ῾Υπα-
παντῆς στιχολογοῦνται συνήθως τὰ τῆς ἑορτῆς
ἀντίφωνα, ἀλλ᾿ εἰσοδι-
κὸν «Δεῦτε προσκυνήσωμεν... Σῶσον ἡμᾶς... ὁ ἐν ἀγκάλαις τοῦ δικαίου
Συμεὼν βασταχθείς».
3. † ΚΥΡΙΑΚΗ μετὰ τὴν ἑορτήν. Συμεὼν τοῦ θεοδόχου καὶ
῎Αννης τῆς προφήτιδος. ᾿Ιωάννου, Νικολάου καὶ Σταματίου
τῶν ἐκ Σπετσῶν νεομαρτύρων (†1822). ῏Ηχος β΄,
ἑωθινὸν β΄
(τυπικὸν 2ας Φεβρ., περίπτ. α΄
§§7-9).
Εἰς τὴν θ΄. ᾿Απολυτίκιον «Χαῖρε, κεχαριτωμένη»·
κοντάκιον «῾Ο μήτραν παρθενικήν».
Εἰς τὸν ἑσπερινόν. ῾Ο προοιμιακὸς καὶ τὸ Ψαλτήριον.
ΕΙΣ ΤΟ «ΚΥΡΙΕ, ΕΚΕΚΡΑΞΑ», ἀναστάσιμα 6, μεθέορτα 3
«῾Ο ποιητὴς τῶν ἁπάντων» κ.λπ. εἰς 4, Δόξα, «᾿Ερευνᾶτε τὰς
γραφάς» (ζήτει εἰς τὴν λιτὴν τῆς 2ας Φεβρ.), Καὶ νῦν,
«Παρῆλθεν ἡ σκιά».
ΕΙΣΟΔΟΣ, «Φῶς ἱλαρόν», τὸ προκείμενον τῆς ἡμέρας.
ΑΠΟΣΤΙΧΑ τὰ ἀναστάσιμα, Δόξα, Καὶ νῦν, «῾Ο παλαιὸς
ἡμερῶν νηπιάσας σαρκί» (ὁμοίως εἰς τὴν λιτὴν τῆς 2ας Φεβρ.)
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΑ «῞Οτε κατῆλθες», Δόξα, Καὶ νῦν, τῆς ἑορτῆς
«Χαῖρε, κεχαριτωμένη».
ΑΠΟΛΥΣΙΣ «῾Ο ἐν ἀγκάλαις τοῦ δικαίου Συμεὼν βαστα-
χθῆναι καταδεξάμενος διὰ τὴν ἡμῶν σωτηρίαν
καὶ ἀναστὰς
ἐκ νεκρῶν Χριστός».
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
5
Εἰς τὸ μεσονυκτικόν. Μετὰ τὸν ν΄ ψαλμὸν ὁ τριαδικὸς
κανὼν τοῦ ἤχου, τὰ τριαδικὰ «῎Αξιον ἐστί», τρισάγιον κ.λπ.
καὶ ἀπολυτίκιον «Χαῖρε, κεχαριτωμένη».
Εἰς τὸν ὄρθρον. Μετὰ τὸν ἑξάψαλμον, εἰς τὸ «Θεὸς Κύρι-
ος» ἀπολυτίκια «῞Οτε κατῆλθες», Δόξα, τὸ αὐτό, Καὶ νῦν,
«Χαῖρε, κεχαριτωμένη». [Τὸ Ψαλτήριον καὶ ὁ ἄμωμος.]
ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ τὰ ἀναστάσιμα, καὶ ἀνὰ ἓν τῆς ἑορτῆς (3
Φεβρουαρίου) ἀντὶ θεοτοκίων. Εὐλογητάρια. Ἡ ὑπακοή, οἱ
ἀναβαθμοὶ καὶ τὸ προκείμενον τοῦ ἤχου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ἑωθινὸν (β΄) μετὰ πάσης τῆς συνήθους τά-
ξεως αὐτοῦ.
ΚΑΝΟΝΕΣ, ὁ ἀναστάσιμος καὶ ὁ τῆς ἑορτῆς (2 Φεβρ.) ἀνὰ
4· ἀπὸ γ΄ ᾠδῆς τὸ μεσῴδιον κάθισμα τῆς ἑορτῆς· ἀφ᾿ ϛ΄ τὸ
ἀναστάσιμον κοντάκιον μετὰ τοῦ οἴκου καὶ τὸ συναξάριον.
ΚΑΤΑΒΑΣΙΑΙ οἱ εἱρμοὶ «Χέρσον ἀβυσσοτόκον»·
«Τὴν
τιμιωτέραν», καὶ ὁ εἱρμὸς «[Θεοτόκε ἡ ἐλπίς...]
᾿Εν νόμου
σκιᾷ καὶ γράμματι».
ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΑΡΙΑ «῞Αγιος Κύριος», τὸ β΄ ἀναστάσιμον
«Τὸν λίθον θεωρήσασαι», καὶ τὸ τῆς ἑορτῆς «᾿Ατρέπτως καθ᾿
ὑπόστασιν» (3 Φεβρ.).
ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΙΝΟΥΣ ἀναστάσιμα 4 καὶ τῆς ἑορτῆς (2 Φεβρ.)
προσόμοια 3 «Νόμον τὸν ἐν γράμματι» κ.λπ. εἰς 4, εἰς στίχους
τὰ δύο τελευταῖα α) «Νῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν σου, δέσπο-
τα, κατὰ τὸ ῥῆμά σου, ἐν εἰρήνῃ· ὅτι εἶδον
οἱ ὀφθαλμοί μου
τὸ σωτήριόν σου, ὃ ἡτοίμασας κατὰ πρόσωπον
πάντων τῶν
λαῶν», β) «Φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν καὶ δόξαν λαοῦ σου
᾿Ισραήλ»· Δόξα, τὸ β΄ ἑωθινὸν «Μετὰ μύρων προσελθού-
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
6
σαις», Καὶ νῦν, «῾Υπερευλογημένη». Δοξολογία μεγάλη,
«Σήμερον σωτηρία».
Εἰς τὴν λειτουργίαν. Τὰ ἀντίφωνα τῆς ἑορτῆς μετὰ τῶν
ἐφυμνίων αὐτῶν, ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ (εἰς μὲν τὸ β΄ «Σῶσον
ἡμᾶς... ὁ ἐν ἀγκάλαις», εἰς δὲ τὸ γ΄ «Χαῖρε, κεχαριτωμένη») [ἢ
τὰ τυπικὰ καὶ οἱ μακαρισμοὶ τοῦ ἤχου εἰς 4 καὶ 4 ἐκ τῆς ϛ΄
ᾠδῆς τοῦ κανόνος τῆς ἑορτῆς].
ΕΙΣΟΔΙΚΟΝ «Δεῦτε προσκυνήσωμεν... Σῶσον ἡμᾶς... ὁ
ἀ ν α σ τ ά ς».
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟΝ ἀπολυτίκια «῞Οτε κατῆλθες», «Χαῖ-
ρε, κεχαριτωμένη» καὶ τοῦ ναοῦ, κοντάκιον «῾Ο μήτραν
παρθενικήν».
ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ. Προκείμενον καὶ ἀλληλουιάριον τοῦ
ἤχου. ᾿Απόστολος: Κυρ. ιε΄ ἐπιστ., «῾Ο Θεὸς ὁ εἰπὼν ἐκ
σκότους φῶς λάμψαι» (Β΄ Κορ. δ΄ 6-15)· Εὐαγγέλιον: Κυρ. ιε΄
Ματθ., «Νομικός τις προσῆλθε τῷ ᾿Ιησοῦ» (Μτθ. κβ΄ 35-46).
Εἰς τὸ ᾿Εξαιρέτως «῎Αξιον ἐστίν».
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΝ «Αἰνεῖτε»· «Εἴδομεν τὸ φῶς», καὶ τὰ λοιπὰ
τῆς λειτουργίας ὡς συνήθως.
ΑΠΟΛΥΣΙΣ ὡς εἰς τὸν ἑσπερινόν.
4. Δευτέρα. ᾿Ισιδώρου τοῦ Πηλουσιώτου (†436-440). ᾿Ιωάν-
νου ὁσίου, Νικολάου ὁμολογητοῦ (†868), ᾿Αβραμίου ἱερο-
μάρτυρος (†347).
Εἰς πάσας τὰς μεθεόρτους ἡμέρας ἡ ἀκολουθία ψάλλεται
μόνον ἐκ τοῦ Μηναίου (ὅρα ἔμπροσθεν, γεν. τυπικὰς διατά-
ξεις §§52-63). ᾿Απόστολος παραλειφθείς, Κυρ. λβ΄ ἐπιστ. (Α΄
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
7
Τιμ. δ΄ 9-15)· Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Δευτ. ιϛ΄ ἑβδ. Ματθ. (Μρ.
ϛ΄ 54-ζ΄ 8).
5. Τρίτη. ᾿Αγάθης μάρτυρος (†251)· Πολυεύκτου πατριάρ-
χου Κωνσταντινουπόλεως (†570), Θεοδοσίου ὁσίου τοῦ ἐν
Σκοπέλῳ, ᾿Αντωνίου νεομάρτυρος τοῦ ᾿Αθηναίου (†1774).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Τρ. ιϛ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Γαλ. ε΄ 11-21)·
Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Τρ. ιϛ΄ ἑβδ. Ματθ. (Μρ. ζ΄ 5-16).
6. Τετάρτη. Βουκόλου ἐπισκόπου Σμύρνης (α΄ αἰ.), Φωτίου
Κων/πόλεως τοῦ μεγάλου καὶ ἰσαποστόλου (†891).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Τετ. ιϛ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Γαλ. ϛ΄ 2-10)·
Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Τετ. ιϛ΄ ἑβδ. Ματθ. (Μρ. ζ΄ 14-24).
Εἴδησις. Σήμερον ἐπὶ τῇ μνήμῃ τοῦ ἁγίου Φωτίου
–προστάτου τῆς Ἱ.
Συνόδου τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς Ἑλλάδος– τελεῖται
πανηγυρικὴ συνοδικὴ
λειτουργία, καθιερωθεῖσα συνοδικῇ ἀποφάσει
ἀπὸ τοῦ ἔτους 1926. Ἡ
ἰδιαιτέρα ἀκολουθία τοῦ ἁγίου συμψάλλεται
μετὰ τῶν μεθεόρτων, κατὰ
τὴν διάταξιν τῆς φυλλάδος, ἀλλ᾿ εἰς τὸν
ἑσπερινὸν ψάλλονται καὶ τὰ 6
ἑσπέρια προσόμοια τοῦ ἱεράρχου, Δόξα, τὸ
ἰδιόμελον αὐτοῦ, Καὶ νῦν,
τῆς ἑορτῆς· εἰς τὴν λειτουργίαν ἀναγνώσματα
τοῦ ἁγίου, ἅ περ ζήτει τῇ
13ῃ Νοεμβρίου.
7. Πέμπτη. Παρθενίου ἐπισκόπου Λαμψάκου (δ΄ αἰ.), Λου-
κᾶ ὁσίου τοῦ ἐν Στειρίῳ ῾Ελλάδος (†946).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Πέμ. ιϛ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (᾿Εφ. α΄ 1-9)· Εὐαγ-
γέλιον: ἡμέρας, Πέμ. ιϛ΄ ἑβδ. Ματθ. (Μρ. ζ΄ 24-30).
8. Παρασκευή. Θεοδώρου στρατηλάτου μεγαλομάρτυρος
(† 319), Ζαχαρίου τοῦ προφήτου (†620 π.Χ.).
῾Η ἀκολουθία ψάλλεται μετὰ τῶν ὕμνων τῆς ἑορτῆς (μεθε-
όρτων) ἄνευ καταβασιῶν καὶ δοξολογίας μεγάλης, κατὰ τὴν
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
8
ἐν τῷ Μηναίῳ τάξιν· ᾿Απόστολος: ἡμέρας, Παρ. ιϛ΄ ἑβδ. ἐπιστ.
(᾿Εφεσ. α΄ 7-17)· Εὐαγγέλιον:
ἡμέρας, Παρ. ιϛ΄ ἑβδ. Ματθ. (Μρ.
η΄ 1-10).
9. Σάββατον. ᾿Απόδοσις τῆς ἑορτῆς τῆς ῾Υπαπαντῆς. Νικη-
φόρου μάρτυρος (†257), Μαρκέλλου Σικελίας, Φιλαγρίου Κύ-
πρου, Παγκρατίου Ταυρομενίου (δ΄ αἰ.).
῾Η ἀκολουθία ψάλλεται ὡς τῇ πρώτῃ ἡμέρᾳ τῆς ἑορτῆς κα-
ταλιμπανομένων ἐν τῷ ἑσπερινῷ τῶν ἀναγνωσμάτων καὶ ἐν
τῷ μεσονυκτικῷ τῶν διὰ τὴν λιτὴν στιχηρῶν. Ἐν τῷ ὄρθρῳ
καταλιμπάνονται ὁ πολυέλεος, τὸ κάθισμα
αὐτοῦ, καὶ τὸ
Εὐαγγέλιον μετὰ τῆς τάξεως
αὐτοῦ· ὅθεν μετὰ τὰ δύο
καθίσματα, ὁ ν΄ ψαλμὸς καὶ εὐθὺς ὁ κανὼν τῆς ἑορτῆς. ᾿Αντὶ
τοῦ συναξαρίου τῆς ἑορτῆς ἀναγινώσκεται τὸ τῆς 9ης τοῦ
μηνός. Ἐν τῇ λειτουργίᾳ προκείμενον καὶ ἀλληλουιάριον τῆς
ἑορτῆς· ᾿Απόστολος: ἡμέρας, Σαβ. ιϛ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Α΄ Κορ. ι΄
23-28)· Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Σαβ. ιϛ΄ ἑβδ. Ματθ. (Ματθ. κδ΄
34-37, 42-44).
10. † ΚΥΡΙΑΚΗ ΙϚ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ. Χαραλάμπους ἱερομ.
τοῦ θαυματουργοῦ (†202). ᾿Αναστασίου ᾿Ιεροσολύμων,
Ζήνωνος ὁσίου τοῦ ταχυδρόμου (δ΄ αἰ.). ῏Ηχος γ΄, ἑωθινὸν γ΄.
Εἰς τὴν θ΄. ᾿Απολυτίκιον «Χαῖρε, κεχαριτωμένη»· κοντά-
κιον «῾Ο μήτραν παρθενικήν»· (μικρὰ) ἀπόλυσις μὲ τὸ χαρα-
κτηριστικὸν τῆς ἑορτῆς.
Εἰς τὸν ἑσπερινόν. Ὁ προοιμιακὸς καὶ τὸ Ψαλτήριον.
ΕΙΣ ΤΟ «ΚΥΡΙΕ, ΕΚΕΚΡΑΞΑ», ἀναστάσιμα 6, καὶ τοῦ ἁγίου
τὰ 3 πρῶτα προσόμοια «῞Ολος ἐκ νεότητος» κ.λπ. εἰς 4,
Δόξα, τοῦ Μηναίου «Ἔθυσας τῷ Θεῷ», Καὶ νῦν, «Πῶς μὴ
θαυμάσωμεν».
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
9
ΕΙΣΟΔΟΣ, «Φῶς ἱλαρόν», τὸ προκείμενον τῆς ἡμέρας καὶ
τὰ ἀναγνώσματα τοῦ Μηναίου.
ΑΠΟΣΤΙΧΑ τὰ ἀναστάσιμα, Δόξα, τοῦ ἁγίου «Τὸν νοερὸν
ἀδάμαντα», Καὶ νῦν, τῆς Παρακλητικῆς «Νεῦσον παρακλή-
σεσιν».
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΑ «Εὐφραινέσθω τὰ οὐράνια», Δόξα, τοῦ
ἁγίου «Ὡς στῦλος ἀκλόνητος», Καὶ νῦν, «Τὸ ἀπ᾿ αἰῶνος
ἀπόκρυφον»· καὶ ἀπόλυσις.
Εἰς τὸ μεσονυκτικόν. Μετὰ τὸν ν΄ ψαλμόν, ὁ τριαδικὸς
κανὼν τοῦ ἤχου, τὰ διὰ τὴν λιτὴν ἰδιόμελα τοῦ ἁγίου ὡς ἐν
τῷ Μηναίῳ, τὰ τριαδικὰ «῎Αξιον ἐστί», τρισάγιον κ.λπ. καὶ
τὸ ἀπολυτίκιον τοῦ ἁγίου «Ὡς στῦλος ἀκλόνητος».
Εἰς τὸν ὄρθρον. Μετὰ τὸν ἑξάψαλμον, εἰς τὸ «Θεὸς
Κύριος» τὰ ἐν τῷ ἑσπερινῷ ἀπολυτίκια ὡς προεγράφησαν.
[Τὸ Ψαλτήριον καὶ ὁ πολυέλεος τοῦ ἁγίου.]
ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ τὰ ἀναστάσιμα τῆς α΄ στιχολογίας (ἀλλ᾿ εἰς
τὸ Καὶ νῦν τὸ θεοτοκίον τοῦ ἀναστασίμου ἀπολυτικίου «Σὲ
τὴν μεσιτεύσασαν»)· εἶτα τὰ ἀναστάσιμα τῆς β΄ στιχολογίας
μετὰ τοῦ θεοτοκίου αὐτῶν· εἰς δὲ τὴν γ΄ στιχολογίαν τὸ
κάθισμα τοῦ Μηναίου «Ἔργοις ἔλαμψας», Δόξα, τὸ μετὰ τὸν
πολυέλεον «Τὴν καθαρότητα», Καὶ νῦν, «Τὴν ἀπειρόγα-
μον»*. Εὐλογητάρια. Ἡ ὑπακοή, οἱ ἀναβαθμοὶ καὶ τὸ προ-
κείμενον τοῦ ἤχου.
* Περὶ τῶν καθισμάτων τὸ Τ.Μ.Ε. δὲν τηρεῖ ἑνιαίαν γραμμὴν εἰς ἑκάστην
περίπτωσιν ἑορταζομένου ἁγίου ἔχοντος πολυέλεον καὶ τυγχάνοντος ἐν Κυριακῇ.
Εἰς τὰς περιπτώσεις ταύτας ἀκολουθεῖται ἐνταῦθα μία ἑνιαία τάξις, καθ᾿ ἣν συνήθως
οὐδὲν ἀναστάσιμον κάθισμα παραλείπεται,
ἀλλὰ μόνον ἓν τοῦ ἁγίου.
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
10
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ἑωθινὸν (γ΄) μετὰ πάσης τῆς συνήθους
τάξεως αὐτοῦ.
ΚΑΝΟΝΕΣ, ὁ ἀναστάσιμος (μετὰ τῶν εἱρμῶν) καὶ τοῦ
ἁγίου· ἀπὸ γ΄ ᾠδῆς τὸ κοντάκιον καὶ ὁ οἶκος τοῦ
ἱερομάρτυρος χῦμα καὶ ψάλλονται τὰ μεσῴδια καθίσματα
τοῦ μηναίου· ἀφ᾿ ϛ΄ τὸ ἀναστάσιμον κοντάκιον μετὰ τοῦ
οἴκου, καὶ τὸ συναξάριον.
ΚΑΤΑΒΑΣΙΑΙ οἱ εἱρμοὶ «Ἀνοίξω τὸ στόμα μου»·
«Τὴν τιμι-
ωτέραν» καὶ ὁ εἱρμὸς «῞Απας γηγενής».
ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΑΡΙΑ «῞Αγιος Κύριος», τὸ γ΄ ἀναστάσιμον
«῞Οτι Χριστὸς ἐγήγερται», καὶ τὸ τοῦ ἁγίου μετὰ τοῦ
θεοτοκίου.
ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΙΝΟΥΣ στιχηρὰ ἀναστάσιμα 4, καὶ τοῦ ἁγίου
προσόμοια 3 εἰς 4 –εἰς στίχους τὰ δύο τελευταῖα «Δίκαιος ὡς
φοίνιξ ἀνθήσει καὶ ὡσεὶ κέδρος ἡ ἐν τῷ
Λιβάνῳ πληθυνθή-
σεται», «Τοῖς ἁγίοις τοῖς ἐν τῇ γῇ αὐτοῦ ἐθαυμάστωσεν ὁ
Κύριος»–, Δόξα, τὸ γ΄ ἑωθινὸν «Τῆς Μαγδαληνῆς Μαρίας»,
Καὶ νῦν, «῾Υπερευλογημένη». Δοξολογία μεγάλη, «Σήμερον
σωτηρία».
Εἰς τὴν λειτουργίαν. Τὰ ἀντίφωνα [ἢ τὰ τυπικὰ μετὰ μα-
καρισμῶν] (βλέπε ἔμπροσθεν, γεν. τυπ. διατάξεις §§64-66).
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟΝ ἀπολυτίκια «Εὐφραινέσθω», «Ὡς
στῦλος ἀκλόνητος» καὶ τοῦ ναοῦ, κοντάκιον «Προστασία
τῶν χριστιανῶν».
ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ. ᾿Απόστολος –μετὰ προκειμένου τῆς 15ης
Δεκ.– τοῦ ἁγίου, ᾿Οκτ. 26, «᾿Ενδυναμοῦ ἐν τῇ χάριτι» (Β΄ Τιμ.
β΄ 1-10)· Εὐαγγέλιον: Κυρ. ιϛ΄ Μτθ., «Εἶπεν ὁ Κύριος... ἄνθρω-
πός τις ἀποδημῶν» (Μτθ. κε΄ 14-30).
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
11
Εἰς τὸ ᾿Εξαιρέτως «῎Αξιον ἐστίν».
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΝ «Αἰνεῖτε»· «Εἴδομεν τὸ φῶς», καὶ τὰ λοιπὰ
τῆς λειτουργίας ὡς συνήθως.
11. Δευτέρα. Βλασίου ἱερομάρτυρος (†316). Θεοδώρας βα-
σιλίσσης (†867) τῆς στερεωσάσης τὴν ὀρθοδοξίαν.
Διὰ τὰς ἐν καθημερινῇ ἀκολουθίας μετὰ Παρακλητικῆς
βλέπε ἔμπροσθεν εἰς τὰς γενικὰς τυπικὰς διατάξεις (§§1-30).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Δευτ. ιζ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Ἐφεσ. α΄ 22-β΄ 3)·
Εὐαγγέλιον: παραλειφθέν, Δευτ. β΄ ἑβδ. ᾿Ιωάννου (᾿Ιω. β΄ 1-
11).
12. Τρίτη. Μελετίου ᾿Αντιοχείας (†381). ᾿Αντωνίου (Β΄)
Κων/πόλεως (†901), Χρίστου νεομάρτυρος τοῦ κηπουροῦ
(†1748).
᾿Απόστολος: παραλειφθείς, Κυρ. ιϛ΄ ἐπιστ. (Β΄ Κορ. ϛ΄ 1-10)·
Εὐαγγέλιον: παραλειφθέν, Τρ. δ΄ ἑβδ. ᾿Ιωάννου (᾿Ιω. ζ΄ 1-13).
13. Τετάρτη. Μαρτινιανοῦ ὁσίου (ε΄ αἰ.). ᾿Ακύλα καὶ Πρι-
σκίλλης, Εὐλογίου ᾿Αλεξανδρείας (†607).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Τετ. ιζ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (᾿Εφεσ. γ΄ 8-21)· Εὐ-
αγγέλιον: παραλειφθέν, Τετ. β΄ ἑβδ. ᾿Ιωάννου (᾿Ιω. ε΄ 17-24).
14. Πέμπτη. Αὐξεντίου ὁσίου (†470). ᾿Αβραὰμ (ε΄ αἰ.) καὶ
Μάρωνος (δ΄ αἰ.) τῶν ὁσίων.
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Πέμ. ιζ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (᾿Εφεσ. δ΄ 14-17)·
Εὐαγγέλιον: παραλειφθέν, Πέμ. δ΄ ἑβδ. ᾿Ιωάν. (᾿Ιω. η΄ 12-20).
15. Παρασκευή. ᾿Ονησίμου ἀποστόλου (†109). Εὐσεβίου
ὁσίου (ε΄ αἰ.), Μαΐωρος μάρτυρος, ᾿Ανθίμου ὁσίου (τοῦ Βα-
γιάνου) τοῦ ἐν Χίῳ (†1960).
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
12
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Παρ. ιζ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (᾿Εφεσ. δ΄ 17-25)·
Εὐαγγέλιον: παραλειφθέν, Παρ. ϛ΄ ἑβδ. ᾿Ιωάν. (᾿Ιω. ιδ΄ 1-11).
16. Σάββατον. Παμφίλου μάρτυρος (†307) καὶ τῶν σὺν
αὐτῷ. Φλαβιανοῦ πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως.
῾Η ἀκολουθία τοῦ Σαββάτου μὲ ἀλληλούια εἰς τὸν ὄρθρον
(βλέπε ἔμπροσθεν εἰς τὰς γενικὰς τυπικὰς διατάξεις §§45-51)
καὶ τὰ 8 νεκρώσιμα εὐλογητάρια. ᾿Απόστολος: ἡμέρας, Σαβ.
ιζ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Α΄ Κορ. ιδ΄
20-25). Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Σαβ. ιζ΄
ἑβδ. Ματθ. (Ματθ. κε΄ 1-13).
17. † ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΖ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ. Θεοδώρου μεγαλομάρτ.
τοῦ Τήρωνος (†307). Μαριάμνης ἀδελφῆς τοῦ ἀποστ.
Φιλίππου (α΄ αἰ.), Μαρκιανοῦ καὶ Πουλχερίας τῶν εὐσεβῶν
βασιλέων, Θεοστηρίκτου ὁσίου, Θεοδώρου νεομάρτ. τοῦ ἐν
Μυτιλήνῃ (†1795). ῏Ηχος δ΄, ἑωθινὸν δ΄.
Εἰς τὴν θ΄. ᾿Απολυτίκιον «᾿Απόστολοι, μάρτυρες», Δόξα,
«Μνήσθητι, Κύριε»· κοντάκιον «῾Ως ἀπαρχάς».
Εἰς τὸν ἑσπερινόν. ῾Ο προοιμιακὸς καὶ τὸ Ψαλτήριον.
ΕΙΣ ΤΟ «ΚΥΡΙΕ, ΕΚΕΚΡΑΞΑ», ἀναστάσιμα 6 καὶ τὰ
προσόμοια τοῦ ἁγίου εἰς 4, Δόξα, τοῦ ἁγίου «Θείων
δωρεῶν», Καὶ νῦν, «῾Ο διὰ σὲ θεοπάτωρ».
ΕΙΣΟΔΟΣ, «Φῶς ἱλαρόν», τὸ προκείμενον τῆς ἡμέρας.
ΑΠΟΣΤΙΧΑ τὰ ἀναστάσιμα, Δόξα, τοῦ ἁγίου «Τὴν θεοδώ-
ρητον χάριν», Καὶ νῦν, «῍Ω θαύματος καινοῦ» (Παρακλη-
τική, Σαβ. ἑσπέρας, εἰς τὰ ἀπόστιχα τοῦ β΄ ἤχου).
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΑ «Τὸ φαιδρὸν τῆς ἀναστάσεως», Δόξα,
«Μεγάλα τὰ τῆς πίστεως», Καὶ νῦν, «Πάντα ὑπὲρ ἔννοιαν».
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
13
Εἰς τὸ μεσονυκτικόν. Μετὰ τὸν ν΄ ψαλμὸν ὁ τριαδικὸς
κανὼν τοῦ ἤχου, τὰ τριαδικὰ «῎Αξιον ἐστί», τρισάγιον κ.λπ.
καὶ ἡ ὑπακοὴ τοῦ ἤχου.
Εἰς τὸν ὄρθρον. Μετὰ τὸν ἑξάψαλμον, εἰς τὸ «Θεὸς
Κύριος» τὰ ἐν τῷ ἑσπερινῷ ἀπολυτίκια ὡς προεγράφησαν.
[Τὸ Ψαλτήριον καὶ ὁ ἄμωμος.]
ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ τὰ ἀναστάσιμα, τῆς α΄ στιχολογίας μὲ θεοτο-
κίον «Τὸ ἀπ᾿ αἰῶνος ἀπόκρυφον», καὶ τὰ τῆς β΄ στιχολογίας
μὲ τὸ θεοτοκίον αὐτῶν. Εὐλογητάρια. Ἡ ὑπακοή, οἱ ἀνα-
βαθμοὶ καὶ τὸ προκείμενον τοῦ ἤχου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ἑωθινὸν (δ΄) μετὰ πάσης τῆς συνήθους τά-
ξεως αὐτοῦ.
ΚΑΝΟΝΕΣ, ὁ ἀναστάσιμος μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς 4, καὶ ὁ τοῦ
ἁγίου εἰς 4 μετὰ στίχου «῞Αγιε τοῦ Θεοῦ»· ἀπὸ γ΄ ᾠδῆς
μεσῴδια καθίσματα ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ· ἀφ᾿ ϛ΄ τὸ ἀναστάσιμον
κοντάκιον μετὰ τοῦ οἴκου καὶ τὸ συναξάριον.
ΚΑΤΑΒΑΣΙΑΙ οἱ εἱρμοὶ «᾿Ανοίξω τὸ στόμα μου»· «Τὴν
τιμιωτέραν», «῞Απας γηγενής».
ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΑΡΙΑ «῞Αγιος Κύριος», τὸ δ΄ ἀναστάσιμον
«Ταῖς ἀρεταῖς ἀστράψαντες», τοῦ ἁγίου «Τοῖς πᾶσι τὰ
χαρίσματα» καὶ τὸ θεοτοκίον αὐτοῦ «Ταῖς σαῖς ἀγκάλαις».
ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΙΝΟΥΣ ἀναστάσιμα 4 καὶ τοῦ Μηναίου
προσόμοια 3 εἰς 4, εἰς στίχους τὰ δύο τελευταῖα α)
«Θαυμαστὸς ὁ Θεὸς ἐν τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ», β) «Τοῖς ἁγίοις
τοῖς ἐν τῇ γῇ αὐτοῦ ἐθαυμάστωσεν ὁ Κύριος», Δόξα, τὸ δ΄
ἑωθινὸν «῎Ορθρος ἦν βαθύς», Καὶ νῦν, «῾Υπερευλογημένη».
Δοξολογία μεγάλη, «Σήμερον σωτηρία».
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
14
Εἰς τὴν λειτουργίαν. Τὰ ἀντίφωνα [ἢ τὰ τυπικὰ μετὰ μα-
καρισμῶν] (βλέπε ἔμπροσθεν, γεν. τυπ. διατάξεις §§64-66).
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟΝ ἀπολυτίκια «Τὸ φαιδρὸν τῆς
ἀναστάσεως», «Μεγάλα τὰ τῆς πίστεως» καὶ τοῦ ναοῦ,
κοντάκιον «Προστασία τῶν χριστιανῶν».
ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ. ᾿Απόστολος: –μετὰ προκειμένου
τοῦ
ἤχου– Κυρ. ιζ΄ ἐπιστ., «῾Υμεῖς ἐστε ναὸς Θεοῦ ζῶντος» (Β΄
Κορ. ϛ΄ 16-ζ΄ 1)· Εὐαγγέλιον: Κυρ. ιζ΄ Ματθ., «᾿Εξῆλθεν ὁ
᾿Ιησοῦς εἰς τὰ μέρη Τύρου καὶ Σιδῶνος»
(Μτθ. ιε΄ 21-28).
Εἰς τὸ ᾿Εξαιρέτως «῎Αξιον ἐστίν».
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΝ «Αἰνεῖτε»· «Εἴδομεν τὸ φῶς», καὶ τὰ λοιπὰ
τῆς λειτουργίας ὡς συνήθως.
18. Δευτέρα. Λέοντος πάπα ῾Ρώμης (†461). ᾿Αγαπητοῦ
ἐπισκόπου Σινάου τοῦ ὁμολογητοῦ (δ΄ αἰ.).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Δευτ. λγ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Α΄ Πέτρ. β΄ 21-γ΄
9)· Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Δευτ. ιϛ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. ιβ΄ 13-17).
19. Τρίτη. ᾿Αρχίππου, Φιλήμονος καὶ ᾿Απφίας (α΄ αἰών).
Φιλοθέης ὁσιομάρτυρος τῆς ᾿Αθηναίας (†1589).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Τρ. λγ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Α΄ Πέτρ. γ΄ 10-22)·
Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Τρ. ιϛ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. ιβ΄ 18-27).
Σημείωσις. Εἰς τοὺς ἑορτάζοντας τὴν ἁγίαν Φιλοθέην
ναοὺς ἡ ἀκο-
λουθία ψάλλεται ἐκ τῆς ἰδιαιτέρας φυλλάδος
αὐτῆς.
20. Τετάρτη. Λέοντος ἐπισκόπου Κατάνης († 780). Βησσα-
ρίωνος ὁσίου, Πλωτίνου ὁσίου.
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Τετ. λγ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Α΄ Πέτρ. δ΄ 1-11)·
Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Τετ. ιϛ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. ιβ΄ 28-38).
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
15
21. Πέμπτη. Τιμοθέου ὁσίου τοῦ ἐν Συμβόλοις (θ΄ αἰ.). Εὐ-
σταθίου ᾿Αντιοχείας (†360), Ζαχαρίου ᾿Ιεροσολύμων (†633),
᾿Ιωάννου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ ἀπὸ σχολαστικῶν (†577).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Πέμ. λγ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Α΄ Πέτρ. δ΄ 12-ε΄
5)· Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Πέμ. ιϛ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. ιβ΄ 38-44).
22. Παρασκευή. ῾Η εὕρεσις τῶν ἱ. λειψάνων τῶν ἁγίων
μαρτύρων τῶν ἐν τοῖς Εὐγενίου (†395-423).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Παρ. λγ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Β΄ Πέτρ. α΄ 1-10)·
Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Παρ. ιϛ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. ιγ΄ 1-9).
23. Σάββατον. Πολυκάρπου ἱερομάρτυρος ἐπισκόπου
Σμύρνης (†166).
῾Η ἀκολουθία τοῦ Σαββάτου μὲ ἀλληλούια εἰς τὸν ὄρθρον
(βλέπε ἔμπροσθεν εἰς τὰς γενικὰς τυπικὰς διατάξεις §§45-51)
καὶ τὰ 8 νεκρώσιμα εὐλογητάρια. ᾿Απόστολος: ἡμέρας, Σαβ.
λγ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Β΄ Τιμ. β΄ 11-19)·
Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Σαβ. ιϛ΄
ἑβδ. Λουκᾶ (Λκ. ιη΄ 2-8).
24. † ΚΥΡΙΑΚΗ (ΙϚ΄ ΛΟΥΚΑ) ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑ-
ΡΙΣΑΙΟΥ. ᾿Ιωάννου προφήτου, προδρόμου καὶ βαπτιστοῦ
ἐπὶ τῇ μνείᾳ τῆς α΄ καὶ β΄ εὑρέσεως τῆς τιμίας κεφαλῆς αὐτοῦ
(452). ῏Ηχος πλ. α΄· ἑωθινὸν ε΄. (Πρβλ. Τ.Μ.Ε., 10 Φεβρ. §§3-5.)
῎Αρχεται τὸ Τριῴδιον
Σημείωσις. Ἀπὸ σήμερον ἄρχονται συμψαλλόμενοι οἱ
ἐν τῷ λειτουρ-
γικῷ βιβλίῳ τοῦ Τριῳδίου περιεχόμενοι ὕμνοι.
῎Εν τισι ναοῖς πρὸ τῆς ἐ-
νάρξεως τοῦ ἑσπερινοῦ τίθεται ὑπὸ τὴν ἐν
τῷ τέμπλῳ εἰκόνα τοῦ Χρι-
στοῦ ἐπὶ ηὐτρεπισμένου σκίμποδος τὸ λειτουργικὸν
βιβλίον τοῦ Τριῳ-
δίου, ἔνθα μεταβαίνει ὁ πρωτοψάλτης (ἐκπροσωπῶν
τοὺς ἐν τοῖς ἀναλο-
γίοις ὑπηρετοῦντας), βάλλει πρὸ τῆς εἰκόνος
μετανοίας 3, ἀσπάζεται
αὐτήν, λαμβάνει μετὰ χεῖρας τὸ Τριῴδιον
καὶ ἀσπάζεται αὐτό, ποιεῖ
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
16
πάλιν μετανοίας μικρὰς 3 καὶ ἀπέρχεται μετὰ
τοῦ Τριῳδίου εἰς τὴν
οἰκείαν θέσιν αὐτοῦ.
Εἰς τὴν θ΄. ᾿Απολυτίκια «᾿Απόστολοι, μάρτυρες», Δόξα,
«Μνήσθητι, Κύριε»· κοντάκιον «῾Ως ἀπαρχάς».
Εἰς τὸν ἑσπερινόν. Ὁ προοιμιακὸς καὶ τὸ Ψαλτήριον.
ΕΙΣ ΤΟ «ΚΥΡΙΕ, ΕΚΕΚΡΑΞΑ», ἀναστάσιμα 4, τὰ ἰδιόμελα
τοῦ Τριῳδίου «Μὴ προσευξώμεθα» (δίς) καὶ «Φαρισαῖος κε-
νοδοξίᾳ» (ἅπαξ), καὶ προσόμοια τοῦ Προδρόμου 3 «Χαίροις
ἡ ἱερὰ κεφαλὴ» κ.λπ., Δόξα, «Παντοκράτορ Κύριε», Καὶ νῦν,
τὸ α΄ θεοτοκίον τοῦ ἤχου «᾿Εν τῇ ᾿Ερυθρᾷ θαλάσσῃ».
ΕΙΣΟΔΟΣ, «Φῶς ἱλαρόν», τὸ προκείμενον τῆς ἡμέρας.
ΑΠΟΣΤΙΧΑ τὰ ἀναστάσιμα, Δόξα, τὸ ἰδιόμελον τοῦ
Προδρόμου «῾Η τῶν θείων ἐννοιῶν», Καὶ νῦν, τοῦ Τριῳδίου
«Βεβαρημένων τῶν ὀφθαλμῶν μου».
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΑ «Τὸν συνάναρχον Λόγον», Δόξα, τοῦ
Προδρόμου «᾿Εκ γῆς ἀνατείλασα», Καὶ νῦν, «Τὸ ἀπ᾿ αἰῶνος
ἀπόκρυφον».
Εἰς τὸ μεσονυκτικόν. Μετὰ τὸν ν΄ ψαλμὸν ὁ τριαδικὸς
κανὼν τοῦ ἤχου, [εἶτα ψάλλε, εἰ βούλει, Δόξα, τὸ εἰς τὸν
στίχον τῶν αἴνων ἰδιόμελον τοῦ Προδρόμου «῾Η πρῴην ἐπὶ
πίνακι», Καὶ νῦν, θεοτοκίον «Θεοτόκε, σὺ εἶ ἡ ἄμπελος...
μετὰ τοῦ προδρόμου»], τὰ τριαδικὰ «῎Αξιον ἐστί»· τρισάγιον
κ.λπ. καὶ τὰ κατανυκτικὰ τροπάρια «᾿Ελέησον ἡμᾶς, Κύριε»
κ.λπ. [ἐὰν ὅμως ἐψάλη τὸ ἰδιόμελον τοῦ ἁγίου, ἀντ᾿ αὐτῶν
λέγεται τὸ ἀπολυτίκιον «᾿Εκ γῆς ἀνατείλασα»].
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
17
Εἰς τὸν ὄρθρον. Μετὰ τὸν ἑξάψαλμον, εἰς τὸ «Θεὸς Κύ-
ριος» τὰ ἐν τῷ ἑσπερινῷ ἀπολυτίκια. [Τὸ Ψαλτήριον καὶ ὁ
πολυέλεος.]
ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ τὰ ἀναστάσιμα τῆς α΄ στιχολογίας (ἀλλ᾿ εἰς
τὸ Καὶ νῦν τὸ θεοτοκίον τοῦ ἀναστασίμου ἀπολυτικίου
«Χαῖρε, πύλη Κυρίου»)· εἶτα τὰ ἀναστάσιμα τῆς β΄
στιχολογίας μετὰ τοῦ θεοτοκίου αὐτῶν· εἰς δὲ τὴν γ΄ στιχο-
λογίαν τὸ κάθισμα τοῦ Μηναίου «᾿Αναδοθεῖσα ὡς χρυσός»,
Δόξα, τὸ μετὰ τὸν πολυέλεον «Ὁ Ἡρῴδης Πρόδρομε», Καὶ
νῦν, τὸ θεοτοκίον «Μωυσῆς ἑώρακεν». Εὐλογητάρια. Ἡ
ὑπακοή, οἱ ἀναβαθμοὶ καὶ τὸ προκείμενον τοῦ ἤχου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ἑωθινὸν (ε΄) μετὰ τῆς τάξεως αὐτοῦ, μετὰ δὲ
τὸν ν΄ ψαλμὸν τὰ ἰδιόμελα Δόξα, «Τῆς μετανοίας», Καὶ νῦν,
«Τῆς σωτηρίας» καὶ εἰς τὸν στίχον «᾿Ελέησόν με, ὁ Θεός»,
«Τὰ πλήθη».
ΚΑΝΟΝΕΣ, ὁ ἀναστάσιμος, ὁ τοῦ Τριῳδίου καὶ ὁ τοῦ
Προδρόμου· ἀπὸ γ΄ ᾠδῆς τὸ ἀναστάσιμον κοντάκιον μετὰ
τοῦ οἴκου, τὰ μεσῴδια καθίσματα τοῦ Τριῳδίου «Ταπείνω-
σις ὕψωσε κατῃσχυμμένον» καὶ τὸ ἕτερον «Ταπείνωσις
ὕψωσε πάλαι τελώνην», Δόξα, τὸ τοῦ Προδρόμου «῾Ως ἐν
ταμείῳ» μετὰ τοῦ θεοτοκίου αὐτοῦ «Τὸ προσταχθέν»· ἀφ᾿ ϛ΄
τὸ κοντάκιον μετὰ τοῦ οἴκου τοῦ Τριῳδίου καὶ τὰ συνα-
ξάρια Μηναίου καὶ Τριῳδίου.
ΚΑΤΑΒΑΣΙΑΙ οἱ εἱρμοὶ τοῦ Τριῳδίου «῾Ως ἐν ἠπείρῳ πε-
ζεύσας»· «Τὴν τιμιωτέραν», καὶ ὁ εἱρμὸς «Θεὸν ἀνθρώποις
ἰδεῖν ἀδύνατον».
ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΑΡΙΑ «῞Αγιος Κύριος», τὸ ε΄ ἀναστάσιμον
«῾Η ζωὴ καὶ ὁδός», τοῦ Τριῳδίου «῾Υψηγορίαν φύγωμεν»,
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
18
τοῦ Προδρόμου «Λαμπροφανὴς ἀνέτειλε»
καὶ τὸ ὅμοιον
θεοτοκίον αὐτοῦ «Ψυχαγωγεῖται, πάναγνε».
ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΙΝΟΥΣ στιχηρὰ ἀναστάσιμα 3, τοῦ Τριῳδίου
ἰδιόμελα 2 (κατὰ προτίμησιν τὰ τοῦ γ΄ ἤχου ὡς μὴ ψαλέντα
ἐν τῷ ἑσπερινῷ), καὶ προσόμοια τοῦ Προδρόμου 3 «῎Ηνοιξε
προπύλαια» κ.λπ., εἰς στίχους τὰ δύο τελευταῖα α) «᾿Εκεῖ
ἐξανατελῶ κέρας τῷ Δαυίδ, ἡτοίμασα λύχνον
τῷ χριστῷ
μου», β) «Εὐφρανθήσεται δίκαιος ἐν τῷ Κυρίῳ καὶ ἐλπιεῖ ἐπ᾿
αὐτόν»· Δόξα, τοῦ Τριῳδίου «Ταῖς ἐξ ἔργων καυχήσεσι», Καὶ
νῦν, «῾Υπερευλογημένη». Δοξολογία μεγάλη, «Ἀναστὰς ἐκ
τοῦ μνήματος» (ἢ «Σήμερον σωτηρία»).
Εἰς τὴν λειτουργίαν. Τὰ ἀντίφωνα [ἢ τὰ τυπικά, εἰς δὲ
τοὺς μακαρισμοὺς τὰ τροπάρια τοῦ ἤχου εἰς 4 καὶ ἡ ϛ΄ ᾠδὴ
τοῦ Τριῳδίου εἰς 4].
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟΝ ἀπολυτίκια «Τὸν συνάναρχον
Λόγον», «᾿Εκ γῆς ἀνατείλασα» καὶ τοῦ ναοῦ, κοντάκιον τοῦ
Τριῳδίου «Φαρισαίου φύγωμεν».
ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ. ᾿Απόστολος: –μετὰ τοῦ ἐν τῷ μηνολογίῳ
(24 Φεβρ.) προκειμένου– τοῦ Προδρόμου, Κυρ. ιε΄ ἐπιστ., «῾Ο
Θεὸς ὁ εἰπὼν ἐκ σκότους φῶς λάμψαι» (Β΄ Κορ. δ΄ 6-15)·
Εὐαγγέλιον: Κυρ. ιϛ΄ Λουκᾶ, «῎Ανθρωποι δύο ἀνέβησαν
εἰς
τὸ ἱερόν» (Λκ. ιη΄ 10-14).
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΝ «Αἰνεῖτε»· «Εἴδομεν τὸ φῶς», καὶ τὰ λοιπὰ
τῆς λειτουργίας ὡς συνήθως.
Εἴδησις. Τὴν Τετάρτην καὶ τὴν Παρασκευὴν τῆς παρούσης
ἑβδομά-
δος, ἥ τις καὶ «προφωνήσιμος» καλεῖται,
«καὶ διὰ κρέατος ἀκινδύνως
καταλύομεν» (Θεόδωρος Βαλσαμῶν).
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
19
25. Δευτέρα. Ταρασίου Κωνσταντινουπόλεως (784-806).
῾Ρηγίνου ἱερομ. ἐπισκόπου Σκοπέλου (†335), ᾿Αλεξάνδρου
μάρτυρος τοῦ ἐν Θρᾴκῃ.
Διὰ τὰς ἐν καθημερινῇ ἀκολουθίας μετὰ Παρακλητικῆς
βλέπε ἔμπροσθεν εἰς τὰς γενικὰς τυπικὰς διατάξεις (§§1-30).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Δευτ. λδ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Β΄ Πέτρ. α΄ 20-β΄
9)·
Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Δευτ. ιζ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. ιγ΄ 9-13).
26. Τρίτη. Πορφυρίου ἐπισκόπου Γάζης (†420). Φωτεινῆς
μάρτυρος τῆς Σαμαρείτιδος, Θεοκλήτου καὶ λοιπῶν
μαρτύρων, ᾿Ιωάννου νεομάρτυρος τοῦ ἐν Κων/πόλει (†1575).
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Τρ. λδ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Β΄ Πέτρ. β΄ 9-22)·
Εὐαγγέλιον: ὁμοίως, Τρ. ιζ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. ιγ΄ 14-23).
27. Τετάρτη. Προκοπίου τοῦ Δεκαπολίτου († η΄ αἰ.). Στε-
φάνου τοῦ γηροκόμου.
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Τετ. λδ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Β΄ Πέτρ. γ΄ 1-17)·
Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Τετ. ιζ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. ιγ΄ 謗[_8d>_24-31).
28. Πέμπτη. Βασιλείου ὁσίου τοῦ ὁμολογητοῦ (†750).
Προτερίου ἱερομάρτυρος ἀρχιεπ. Ἀλεξανδρείας (†457), Κυ-
ράννης νεομάρτυρος τῆς ἐν Θεσσαλονίκῃ (†1751).
Συμφώνως μὲ σημείωσιν τοῦ Μηναίου, ἐν τοῖς
ἀποδείπνοις ψάλλεται
ἡ ἀκολουθία τοῦ ὁσίου Κασσιανοῦ τοῦ ῾Ρωμαίου
(29 Φεβρουαρίου),
ἐπειδὴ τὸ ἔτος δὲν εἶναι δίσεκτον.
᾿Απόστολος: ἡμέρας, Πέμ. λδ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Α΄ ᾿Ιωάν. α΄ 8-β΄
6)· Εὐαγγέλιον: ἡμέρας, Πέμ. ιζ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. ιγ΄ 31-ιδ΄ 2).
(δημοσίευσις 23/9/2012)
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
20
****
Σημείωσις. τὸ παρὸν συντάσσεται ὑπὸ
Διονυσίου ᾿Ανατολικιώτου καὶ
παρέχεται διὰ προσωπικὴν χρῆσιν τῶν
ἀναγνωστῶν τοῦ διαδικτυακοῦ
τόπου τῆς «Συμβολῆς»
(http://www.symbole.gr). προσφέρεται δὲ εὐχαρί-
στως καὶ εἰς τὸν «ἐν ᾿Αθήναις σύλλογον
μουσικοφίλων Κωνσταντινουπό-
λεως», κατόπιν ἐπικοινωνίας μετὰ τοῦ
προέδρου τοῦ συλλόγου κ. Στα-
ματίου Κίσσα, διὰ νὰ χρησιμεύσῃ διὰ
τὰς ἀνάγκας τῆς ἱστοσελίδος τοῦ
συλλόγου, ὕστερον ἀπὸ τὰς ἀναγκαίας
ἀλλαγὰς ποὺ θὰ ἐπιφέρουν οἱ
συνεργάται αὐτοῦ.__
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.