21 Μαρτίου 2012

Ο ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ Η θέση του ψάλτου στη λατρεία


Ότι σχετίζεται με το έργο της Εκκλησίας, και ειδικά με την εντός του ναού θεία λατρεία, δεν μπορεί να υπαχθεί μεταξύ των συνηθισμένων επαγγελμάτων.
Έτσι και το έργο του ιεροψάλτη δεν είναι επάγγελμα (παρόλο που είναι δίκαιο να ζει κανείς από αυτό το έργο...) αλλά ιερό λειτούργημα, και έτσι θα πρέπει ο κάθε ιεροψάλτης να το αντιλαμβάνεται, και να το εκτελεί.
Ο σκοπός της ψαλμωδίας δεν είναι η ευχαρίστηση και η τέρψη των ακροατών -πιστών, (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα πρέπει να υποφέρουν από κακοφωνίες...) αλλά η ζωηρή και από καρδίας έκφραση, η ανύψωση προς τον Θεό και επικοινωνία, έτσι ώστε να επέλθει η πνευματική πρόοδος και ενίσχυση των πιστών.
Σε αυτό τον σκοπό είναι ταμένος ο ιεροψάλτης, και φυσικό είναι να κατέχει εξαιρετική θέση μεταξύ των πιστών. Ενώ λοιπόν ο Ιερέας τελεί τα μυστήρια, και αναπέμπει ευχές και δεήσεις, ο Ιεροψάλτης παρίσταται ως βοηθός και συνεργάτης και συμμετέχει ενεργά στη τέλεση της θείας λατρείας.
Το ότι κατέχουν σημαντική θέση οι Ιεροψάλτες στο ναό, φαίνεται όχι μόνο από το έργο τους αλλά και από το γεγονός ότι αποτελούν ιδιαίτερη τάξη από τους πρώτους κιόλας αιώνες της Εκκλησίας. Ήδη από τον δ΄  αιώνα μ.Χ. ο άγιος Ιγνάτιος ο θεοφόρος θέσπισε τους χορούς των ψαλτών (δεξιό -αριστερό) και την αντιφωνική μελωδία. Αυτή λοιπόν η τάξη, (ψαλτών..) αναφέρεται σε Αρχαίες Λειτουργίες, σε κανόνες οικουμενικών συνόδων και θεωρούνται ως κατώτεροι κληρικοί μετά την χειροθεσία τους από Ιεράρχη με σχετική ευχή (...επί προχειρίσει ψάλτου..) από το Μέγα Ευχολόγιο.

Ο Ιεροψάλτης μέσα στην λατρεία αντιπροσωπεύει την ''φωνή του λαού'' διότι στην πρώτη Εκκλησία έψαλλε όλος ο λαός μαζί αλλά εν συνεχεία λόγω της αύξησης του εκκλησιάσματος καθώς και της πληθώρας των ύμνων, ανατέθηκε το έργο αυτό στους ιεροψάλτες.
Ο Ιερός Χρυσόστομος προτρέπει  σε μια ομιλία του που αναφέρεται στην προς Εφεσίους επιστολή...Μάθε να ψάλλεις για να δεις πόση ευχαρίστηση θα λάβεις, όπως  αυτοί που τραγουδούν σατανικά τραγούδια είναι γεμάτοι με ακάθαρτο πνεύμα, έτσι και αυτοί που ψάλλουν πληρούνται Πνεύματος Αγίου.

Πηγή: Σταχυολογήθηκαν από το βιβλίο του Δημ. Παναγιωτοπούλου  
''Θεωρία και πράξις της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής''             

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.